Prag 2006

Jaha, så överlevde man en tripp utomlands då. Gött! 19/8, 07.35 hämtade far och jag upp Madeleine och vi begav oss mot busstationen, mot Stockholm med musik i öronen och godis i munnen. I stockholm tänkte vi äta på pizzahut, men de hade glömt bort vad service är och hur man bemöter kunder så det sket sig och vi åkte direkt till Arlanda. Incheckning och passkontroll förlöpte väl, det pep lite om mig men det var ingen som hittade mitt kanrk och mina bomber. en sunkig macka avnjöts med kaffe och många toalettbesök pga nerver. Men ombord på planet kom vi och upp i luften och det gick också bra. Madeleien överlvde flyget! bara så alla oroliga själar där ute vet. På flygplatsen i Prag avlöpte några nervösa minuter innan väskorna kom... De kunde ju ha hamnat i Uruguay eller så. Vi hittade bussbolaget som körde oss i vansinnesfärd (okej det var ganska sansat vissa partier)(typ vid rödljusen) Hotelet checkad vi in på poch snubben i receptionen påpekade vänligt att han hade vänner i Hagfors... keeej. världen krymper. Hotelrummet utan större klagomål. MIDDAG!!! Vi försökte faktiskt förstå tunnelbanan innan vi gav upp och gick. Vi spatserade mot vad vi antog vara centrum och helt plötsligt: kruttornet... Jag kännde igen ngt. och poof, Rådhustorget. my oh my. Efter irrande och prisjämförelse hamnade vi på en mycket mysig bakgård med vin och pastqa. Musikanter utrustade med fioler mm frågade vart vi kom ifrån, Sverige svarade vi, och så drog de av Värmlandsvisan. keeej... Även en polka spelade de. då ville man nog mest bara sova lite, och som vi sov när vi kom tillbaka. Gött dä!
   Dag två inleddes med frukost, ägg, korv, fil, müssli, kaffe, bröd mm. och sen mot tunnelbanan och Karlsbron. vi kom faktiskt rätt och bron var inte helt översållad av turister. Mot Pragborgen och St Veitsdomen som hade mässa fram till 12.00 Kaffe och Guldgränden tittades poå och sen köade vi till Kyrkan. Madde var tuffare än mig och gjorde som alla andra, gick före i kön, jag hängde på. Svenskar och respekt för skitköer!!! Kyrakn lika förbluffande vacker som man kan förvänta sig. och sen mot lunchen! från 1300-talskyrka till Mcdonalds! gött och billigt. Efter en välbehövlig vila av fötter och ryggar och axlar mot torrtyrmuseet. Muhahaha! Människan är ett utstuderat ondskefullt djur! det var knäkrossare och rektumspräckare och köttkraffsor och huga! Vi fortsatte raskt mot Judiska kyrkogården och Pinkassynagogan där namnen på alla tjeckiska judar som inte återfunnits efter 1945 var målade på väggarna. På övervåningen fanns teckningar målade av barn i Ghettot i Prag. gah!!! Så vi köpte lite vykort och satte oss på ett kafé vid rådhusplatsen och drack kaffe. Tittade på Klockan när den log hel timme och döden ringde i klockan och apostlarna visade sig. Middasställe letades upp och den sämsta pizzan i världen åts. den var så flottig och bara jättestaarkt kryddad... smakade alltså bara starkt och flottigt. bwah! Karlsbron i Mörkret tittades på och en tjeckisk öl dracks på en restaurang. I Prag finns inte en enda kiosk eller mataffär öppen efter 21.30. vi hittade en liiiiten en precis vid tunnelbanan och pizzan ersattes av chips på hotellet.
   Dag tre med nya krafter och ont över allt begav vi oss mot Vaclavplatsen och Nationalmuseet. det öppnade 10.00 och vi var 15 minuter för tidiga. Vi satte oss i en trappa och såg det bästa barnet i världen. Han var där med sin morfar kanske och han sprang runt vid ingången til museet med en skotskrutig väska över axeln och var hur uppspelt som helst. BÄST! Vi såg honom inne på museet springandes kors och tvärs, tittandes på allt han hann och morfar i släptåg. useet var kanske inte det mest exalterande i världen med uppstoppade djur, gamla krukor och stenar. en abnorm mineralsamling i rum efter rum. hmmm... Mot fika på hotell Europa och sedan shopade vi loss! Tittade på Debenhams (kom ihåg namnet) H&M, och massor av affärer. Kommunistmuset hann vi också med med fin utställning om Kommunismen i Tjeckien. De gillade väl inte direkt kommunismen men det var en fin och intressant utställning. Vykort och Leninpin innhandlades. pinsen från 1920-30 med texten "var alltid redo" eller likanande på ryska. Lunch på Donken igen och sedan spring mellan alla affärer i Prag mer eller mindre. utmattade drack vi kaffe och sedan åt vi middag på kinakrog. Vi handlade upp våra pengs i supermarket. Godi, vin, chips och lite smått ochs en till hotelelt där vi hade en liten fest med en flaska vin och chips. Hetast! Pyamasparty delux! Sömn och sedan upp på morgonen för att kontrollera att allt var med. Mot tunnelbanan handlade vi upp pengar på läppglans i massor. tunnelbana till bussen som tog oss till flyget som tog oss til taxfreen. Planet var på väg att bli försenat men vi kom iväg och bredvid satt en man från Libanon som vi bjöd på tuggummi och choklad. I Sverige åt vi på... McDonalds! och sen bussen hem till sängen!!!

Vi klarade oss alltså galant utan värre incidenter men mina fötter har lagt ner, ryggen skriker efter uppmärksamhet genom att skapa smärta och axlarna är sneda. jaja. det var det VERKLIGEN värt.

Bussen hem  Hammaren och skäran     Madde och Jesus på Karlsbron   På väg till bussen. Jag skeptisk, madde förväntansfull.

Ett mycket litet axplock av de drygt 100 bilder vi tog.