Alla Stjärtars dag

Idag, 14/2, dagen då man inte skall vara bitter, då man skall låta de älskande paren ha sitt, möjligtvis hata konsumtionshetsen men inte kärleken eller tvåsamheten. Det är dagar som denna som man önskar att den gode Orback fanns kvar och kunde proklamaera att kärlek till hästar mm är helt okej. ja ä int bitter. som en viss kändis uttrykte det så bra. Att hata alla stjärtars dag är inte nödvändigt, att ha en hel dag tillägnad kärlek är väl inte direkt fel någonstans. Felet om något, ligger i att det är kärleken mellan två i ett lyckligt par som hyllas in absurdum. Folk blir ledsna, skolor får stänga för att de som inte får rosor mobbas, BRIS får in ökat anatal samtal just idag. Det sitter unga människor, gamla människor, medelålders människor runt om i landet just nu som mår fruktansvärt dåligt för att de inte har tillgång till den kompleterande hälften som man "skall ha". Att det är så är fruktansvärt, en dag som skall fyllas med kärlek borde inte skapa så mycket bitterhet och hat, då faller liksom hela tanken med dagen.
   Det som snarare borde få ett större utrymme, men som glöms bort i det stora par-pratet är alla annan kärlek än den normgivande och standardiserade kärleken som man kan känna. En kärlek som även den måste och bör hyllas. En kärlekskänsla som är källa till lika mycket glädje, sorg och ångest som den mellan två älskande i en parrelation. Kärlek mellan vänner, de underbara människor man träffar ibland, varje dag, ytterst sporadiskt, bara när det verkligen behövs eller på rutin. VÄnskapskärleken måste också underhållas och vårdas men tas allt för ofta för givet. Skulle gissa att de flesta lägger oerhört mycket mer tid och energi på sin bättre hälft än sina vänner. Sen finns det de som lägger alldeles för lite tid och energi på sin bättre hälft men det är en anna del. Kärlek mellan människor och deras djur, Orback!, Tippo, vad gör du? Kärleken inom familjen som är stark om något, som i och för sig bygger på kärleken mellan två i ett par men som blir en mycket speciell hybrid, en mycket speciell form av kärlek. Syskonkärleken inte att förglömma ;) Kärleken till saker och ting ( I'm a material girl, oh hör sen) Kärleken till en specifik plats, aldrig kommer jag att glömma solnedgången i vänerns blanka yta när jag satt på taket till vår scoutstuga en sommarkväll. Kärlek till en specifik låt, tavla, film, maträtt, parti, kamp mm mfl!
   Att vara bitter idag har många anledning att vara, men är det inte bättre om man fokuserar på det man håller kärt oavsett om det är en unik man eller kvinna? Bara man hyllar kärleken.

ja, jag kallar det stjärtars dag för att göra det mer uthärdligt för mig själv och jag var bitter redan för 4 veckor sedan :P och ja, jag kommer att förneka att jag någonsin skrivit det här.

Puss

Kommentarer
Postat av: David

word!... känns det som

Postat av: tove/DGI

ja eller för att citera en berglin-strip:
"- alla hjärtans dag.. fyfan! kommersiellt trams! jag älskar dig lika mkt varje dag under hela året!
- mm toppen.. jag är gift med en lågenergilampa"

2007-02-14 @ 20:32:43
Postat av: jockäh

Undrar vilken nästa importerad högtid blir. Så att det kan säljas fler onödiga prylar.

2007-02-14 @ 22:06:39
Postat av: Susanna

Hoppas det blir ngn form av öststatshögtid så vi får döda djur ;)

2007-02-14 @ 22:41:37
Postat av: gratan

personligen tycker jag att alla högtider, låga och höga, personliga och opersonliga, skamliga och uppbyggliga ska kastas på soptippen, så att alla våra veckor blir raka och lena och kantiga och möjliga att föregripa. Jag har aldrig bekymrat mig det ringaste omkring hjärtedagen, men det finns andra högtider som får mig alldeles ur balans, så jag förstår hur du menar.

2007-02-15 @ 03:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback